Hoe werkt een helikopter?
De werking van een helikopter
Een helikopter is eigenlijk een heel vreemd luchtvaartuig. Een vliegtuig bijvoorbeeld, blijft zweven als je de controls los laat. Een helikopter moet je de controls vast blijven houden en bedienen, anders ga je direct naar beneden. In onderstaande proberen we uit te leggen waarom een helikopter vliegt, en wat de grote voordelen zijn van het vliegen met een helikopter.
De helikopter bestaat uit heel veel onderdelen. De grootste onderdelen zijn:
- de romp
- de hoofdrotor
- de staartrotor
- de motor
- het landingsgestel
Elk groot onderdeel van de helikopter, kan weer onderverdeeld worden in veel kleinere onderdelen.
De helikopter bestaat uit heel veel onderdelen. De grootste onderdelen zijn:
- de romp
- de hoofdrotor
- de staartrotor
- de motor
- het landingsgestel
Elk groot onderdeel van de helikopter, kan weer onderverdeeld worden in veel kleinere onderdelen.
De voordelen van een helikopter
Het grote voordeel van het vliegen met een helikopter is, dat je verticaal kunt opstijgen en landen. Je kunt dus naar plaatsen toe, waar vliegtuigen niet kunnen komen. Ook kan een helikopter stil blijven hangen in de lucht.
Hoe gaat een helikopter omhoog?
Wil je naar voren, naar achteren, naar links of naar rechts, bedien je met de stick tussen je benen. Deze bedien je met de rechterhand. Wat je doet met deze stick, heeft invloed per blad. Dus dan kan het zijn dat 1 blad scheef staat, en de ander niet of minder. Door bladen afzonderlijk te bedienen, en ze zo alleen een bepaalde stand kunt geven, wordt aan 1 bepaald vlak van het totale rotorvlak, lift gegeven. Dus niet zoals wat je deed met de linkerhand, dan geef je het hele vlak lift. Je kunt je misschien voorstellen dat als er op de achterkant van het totale vlak lift gegeven wordt, de helikopter naar voren gaat hellen. Zou je verder niets doen, ga je schuin naar beneden richting de grond. Dat wil je niet, dus geef je de helikopter in zijn geheel wat meer lift met je linkerhand. Ingewikkeld he?
Hoe bestuur je een helikopter?
Klein beetje is hier boven al uitgelegd. De staartrotor aan de achterkant, werkt op dezelfde manier als de hoofd rotor, maar dan op zijn zij gekanteld. Het is namelijk een nadeel dat als de grote rotor een bepaalde kant opdraait, de rest van de helikopter de andere kant op wil door tegenkracht. Om deze kracht op te lossen, en zo de neus recht te houden, is een een staartrotor geplaatst die een tegenkracht geeft. De helikopter blijft dan nagenoeg stil hangen, en gaat niet rond draaien. Om toch te kunnen sturen met de neus, hebben ze voetpedalen geplaatst. Hiermee bepaal je eigenlijk of er meer of minder tegenkracht op de staart wordt gegeven. Dit resulteert in het naar links of rechts draaien van de neus.
Is een helikopter besturen moeilijk?
Elke beweging die je maakt met je handen of voeten op de controls omdat jij dat wil dat de helikopter zo gaat bewegen, geeft ergens anders weer een beweging die je juist weer niet hebben wilt. Kortom, je bent continu met alle controls in beweging. De 1 heft de ander (deels) op, de ander heeft weer een neveneffect, enz. Daarom moet je vaak genoeg vliegen en lessen, om dit gevoel onder controle te krijgen. Uiteindelijk beweeg je de controls als een automatisme, en denk je er niet meer over na. Hetzelfde als jij in de auto rijdt, en moet schakelen. Waarschijnlijk denk je er niet over na, maar doe dat nu maar eens welke stappen je allemaal doet... Snap je? Het vliegen van een helikopter wordt ook een automatisme.
Schrijf je Helikopter of Helicopter?
Het wordt vaak verschillend geschreven. Helikopter met een k in correct Nederlands, helicopter met een c is geschreven op zijn Engels.
Helikopter YouTube
Bekijk deze bijzondere helikoptervlucht op YouTube. Je vind op ons kanaal veel meer helikoptervluchten video's .